UA EN

Федорівка, с.

Курган, місце знахідки стели

Федорівка, с.

Курган, місце знахідки стели

opishya main

Подорожуючи залами Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, у першому залі археології неможливо не помітити плиту-скульптуру із пісковика людиноподібної форми (антропоморфної форми), що отримала назву у науковій літературі — Федорівський ідол. Вказана знахідка має досить унікальну історію свого походження…

У далекому 1973 році поблизу с. Федорівка Карлівського району механізаторами тодішнього колгоспу було виорано стелу з насиченою іконографією, поряд із курганом. Вона була перевезена через рік до подвір’я місцевої школи, а згодом попала до Полтавського краєзнавчого музею і завдяки своїй унікальності вона отримала назву — Федорівський ідол.

Цікавим є фактом є те що у 1988 році О.Б. Супруненком було проведено дослідження насипу кургану, біля якого і було виорано вказану стелу. Насип кургану мав 1,35 м висотою при діаметрі розорюваної насипу 38 м, і розташовувався на 1,35 км на південний схід від села і входив до складу групи курганів із 16-ти насипів.

Досліджений курган мав насип, який споруджувався за два прийоми. Було виявлено одне ямно-катакомбний жертовний комплекс (?), який складався з антропоморфної в плані ями, одного катакомбного поховання-кенотаф (тобто пусте) та чотирьох поховань зрубної культури. На вершині насипу у другому прийомі було поставлено антропоморфну скульптуру — Федорівський ідол. Подальші ритуальні дії призвели до того, що її пошкодженню та «похованню» на краю кургану. В подальшому насип цього кургану слугувало місцем для розміщення поховань невеликого могильника, можливо, окремої сім’ї кочівників епохи пізнього бронзового віку.

Серед знахідок з кургану слід виділити кілька ліпних горщиків зрубного часу та виріб із трубчастої кістки тварини, що може інтерпретуватися як деталь музичного інструмента типу «флейти Пана» або знаряддям для збільшення надоїв молока.

А тепер перейдем до опису самого Федорівського ідола. Сама ця стела виготовлена із пісковика і має розміри 1,33х0,51х0,21 м, вага понад 200 кг. На двох сплощених і двох скруглених боках нанесені гравійовані та рельєфні зображення. Верхня частина скульптури з виступом голови була спеціально відбита у давнину . Вірогідно, ідол «пожертвував» свою голову під час ритуального переміщення  з потойбічного до небесних світів (із ями на верхівку кургану). Середня частина скульптури оповита рельєфним поясом у т.ч. з отворами з одного із боків. На лицевому боці збереглися зображення зігнутих у ліктях рук (в одній руці затиснута стріла), контурів черева, фігури хвостатого шаману з піднятими до гори руками і фалосом, вислообушною сокирою за поясом, поряд — профільними зображенням коня; на зворотньому боці зображені контури Дерева життя (у вигляді хребетного стовпа зі зверненими до гори ребрами), а також палиця-герлига. Особливості зображення Дерева життя можуть вказувати на мандри до неба: ступні здіймаються до гори, розриваючи при цьому пояс, що відокремлює потойбічний світ від земного. Графіка Дерева життя втілює також уявлення про відлік часу у вигляді місячно-сонячного календаря: дерево виростає з Місяця-молодика.

Вірогідно, ідол є зображенням жертовного Поруші. Зв’язок скульптури з підкурганим святилищем, улаштуванням поховань-кенотафів (пустих поховань) засвідчує проведення релігійних обрядів з використанням стели, як посередника між потойбічним та реальним світами, на зразок бога, який щорічно вмирає й відроджується. Це, ймовірно, мало і певну господарську доцільність для епохи раннього бронзового віку – для визначення жерцями часу початку певних етапів сільськогосподарських робіт та кочівок зі стадами худоби.

Подорожуючи залами Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, у першому залі археології неможливо не помітити плиту-скульптуру із пісковика людиноподібної форми (антропоморфної форми), що отримала назву у науковій літературі — Федорівський ідол. Вказана знахідка має досить унікальну історію свого походження…

У далекому 1973 році поблизу с. Федорівка Карлівського району механізаторами тодішнього колгоспу було виорано стелу з насиченою іконографією, поряд із курганом. Вона була перевезена через рік до подвір’я місцевої школи, а згодом попала до Полтавського краєзнавчого музею і завдяки своїй унікальності вона отримала назву — Федорівський ідол.

Цікавим є фактом є те що у 1988 році О.Б. Супруненком було проведено дослідження насипу кургану, біля якого і було виорано вказану стелу. Насип кургану мав 1,35 м висотою при діаметрі розорюваної насипу 38 м, і розташовувався на 1,35 км на південний схід від села і входив до складу групи курганів із 16-ти насипів.

Досліджений курган мав насип, який споруджувався за два прийоми. Було виявлено одне ямно-катакомбний жертовний комплекс (?), який складався з антропоморфної в плані ями, одного катакомбного поховання-кенотаф (тобто пусте) та чотирьох поховань зрубної культури. На вершині насипу у другому прийомі було поставлено антропоморфну скульптуру — Федорівський ідол. Подальші ритуальні дії призвели до того, що її пошкодженню та «похованню» на краю кургану. В подальшому насип цього кургану слугувало місцем для розміщення поховань невеликого могильника, можливо, окремої сім’ї кочівників епохи пізнього бронзового віку.

Серед знахідок з кургану слід виділити кілька ліпних горщиків зрубного часу та виріб із трубчастої кістки тварини, що може інтерпретуватися як деталь музичного інструмента типу «флейти Пана» або знаряддям для збільшення надоїв молока.

А тепер перейдем до опису самого Федорівського ідола. Сама ця стела виготовлена із пісковика і має розміри 1,33х0,51х0,21 м, вага понад 200 кг. На двох сплощених і двох скруглених боках нанесені гравійовані та рельєфні зображення. Верхня частина скульптури з виступом голови була спеціально відбита у давнину . Вірогідно, ідол «пожертвував» свою голову під час ритуального переміщення  з потойбічного до небесних світів (із ями на верхівку кургану). Середня частина скульптури оповита рельєфним поясом у т.ч. з отворами з одного із боків. На лицевому боці збереглися зображення зігнутих у ліктях рук (в одній руці затиснута стріла), контурів черева, фігури хвостатого шаману з піднятими до гори руками і фалосом, вислообушною сокирою за поясом, поряд — профільними зображенням коня; на зворотньому боці зображені контури Дерева життя (у вигляді хребетного стовпа зі зверненими до гори ребрами), а також палиця-герлига. Особливості зображення Дерева життя можуть вказувати на мандри до неба: ступні здіймаються до гори, розриваючи при цьому пояс, що відокремлює потойбічний світ від земного. Графіка Дерева життя втілює також уявлення про відлік часу у вигляді місячно-сонячного календаря: дерево виростає з Місяця-молодика.

Вірогідно, ідол є зображенням жертовного Поруші. Зв’язок скульптури з підкурганим святилищем, улаштуванням поховань-кенотафів (пустих поховань) засвідчує проведення релігійних обрядів з використанням стели, як посередника між потойбічним та реальним світами, на зразок бога, який щорічно вмирає й відроджується. Це, ймовірно, мало і певну господарську доцільність для епохи раннього бронзового віку – для визначення жерцями часу початку певних етапів сільськогосподарських робіт та кочівок зі стадами худоби.

Read more

Пам’яткоохоронна інформація

Monument protection information

Курган досліджений повністю на знос археологічними методами

Курган досліджений повністю на знос археологічними методами

Наукові публікації

Scientific publications

pic 2

Супруненко А. Б. Археологические памятники Карловского района Полтавской области: каталог / Украин. общ-во охраны памятников истории и культуры, Полтав. обл. орг.; Полтавский краеведческий музей. – Полтава, 1990. – 92 с.: ил.

https://drive.google.com/file/d/1IRmqm2uwJ27fjao88ti99ht5C0GL4a7m/view

Супруненко А. Б. Археологические памятники Карловского района Полтавской области: каталог / Украин. общ-во охраны памятников истории и культуры, Полтав. обл. орг.; Полтавский краеведческий музей. – Полтава, 1990. – 92 с.: ил.

https://drive.google.com/file/d/1IRmqm2uwJ27fjao88ti99ht5C0GL4a7m/view

pic 2

Супруненко А.Б. Фёдоровский идол и курган. – Киев-Полтава, 2011. – 84 с., 4 вкл. – (Национальная Академия наук Украины. Центр памятниковедения НАН Украины и УООПИК. Центр охраны и исследований памятников археологии управления культуры Полтавской облгосадминистрации).

https://drive.google.com/file/d/1Gnn4J2DvOw4x2gMeINeqNOSV8qNjIcsw/view

Супруненко А.Б. Фёдоровский идол и курган. – Киев-Полтава, 2011. – 84 с., 4 вкл. – (Национальная Академия наук Украины. Центр памятниковедения НАН Украины и УООПИК. Центр охраны и исследований памятников археологии управления культуры Полтавской облгосадминистрации).

https://drive.google.com/file/d/1Gnn4J2DvOw4x2gMeINeqNOSV8qNjIcsw/view

pic 2

Циміданов В.В. Хвостаті персоналі міфології доби раннього залізного віку // Археологія. — Київ, 2001. — № 3. — С. 58-66.

archaeology_2001_03-hvostati-personazhi-mifologiyi-doby-rzv.pdf

Циміданов В.В. Хвостаті персоналі міфології доби раннього залізного віку // Археологія. — Київ, 2001. — № 3. — С. 58-66.

archaeology_2001_03-hvostati-personazhi-mifologiyi-doby-rzv.pdf